Tuesday, June 9, 2009

Sejuk Mata Memandang,Bertuah Ibubapa ini

Aku dalam perjalanan pulang ke Klang daripada Batu Pahat. Beberapa R&R aku singgah untuk melepaskan penat memandu sambil mencari "Teh Tarik". Hari ini , 2 peristiwa penting berlaku:

1. Hentian pertamaku ialah Stesen Petronas Jalan Batu Pahat Air Hitam ~ 2km drp Pekan Air Hitam. Tujuan utamanya ialah untuk mengisi minyak. Sebaik saja aku selesai swap kan kad mesra, datang seorang anak muda attenden stesen ini menawarkan bantuan kepadaku untuk mengisi minyak. Dalam masa yang sama isteriku & anak bujangku masuk ke Kedai Mesra membeli sedikit jajan disamping suratkhabar dan "Baju Transformer". Apabila selesai, aku masuk ke kereta untuk meneruskan perjalanan , malangnya kereta tak boleh start pulak..mungkin bateri kong kot. Aku tanya budak atendan tadi dimanakah woksyop terdekat. Dia kata..dekat aje bang , nanti saya panggilkan Pomennya. Memang benar , bateri dah rosak..Tukar bateri kenalah juga RM180.00. Yang aku rasa amat bersyukur ialah, keikhlasan anak muda ini sudi membantuku.. Bertuahlah kedua ibubapanya.

2. Hentian seterusnya ialah R&R Air Keroh  . Sebaik saja dapat makanan,aku sekeluarga duduk di sebuah meja. Sedang aku makan, aku nampak 2 orang suami isteri memimpin seorang perempuan tua (besar kemungkinan ibunya) sambil berjalan dengan perlahan dan berhati2. Beliau duduk berhadapan dengan mejaku. Si suami bangun membelikan nasi ayam, lalu diletakkan dihadapan ibunya sambil berkata dengan senyuman menyuruh ibunya makan  . Si isteri pula mengambil sudu lalu mengacukan kepada tangan ibu tua itu. Aku rasa penglihatan ibu itu agak terbatas. Allahuakbar, aku bangga dengan sikap mereka.  Si isteri melayan ibu tua itu makan dengan wajah yang berseri, mengambilkan beberapa potong ayam lalu meletakkan ke dalam pinggan ibu tua itu. Tiba2 si isteri itu bangun serta kembali semula dengan segelas air kosong. Sekali lagi tangan ibu tua itu di suakan kepada tangkai gelas tersebut bagi memudahkan ia minum. Begitulah layanan 1st.class . Kedua suami isteri itu duduk disitu sehingga ibu tua itu agak selesa dengan kedudukan makanan dan minumannya barulah mereka bangun mengambil makanan untuk diri sendiri.

Hatiku sayu melihat layanan kedua anak ini kepada ibunya. Sesungguhnya bertuahlah Si Ibu ini mempunyai anak2 yang faham dengan peranan dan tanggungjawab mereka.

Nasihat buat diriku dan anda semua:

"Jika kita tidak dapat memberikan kebahagiaan serta kesenangan kepada MEREKA, Jangan pula kita tambahkan Beban kesedihan serta kesusahan kepada MEREKA". 

Semuga kita menjadi insan Soleh & Solehah. Insyaallah.

No comments:

Post a Comment