Saturday, July 21, 2012

Ramadan Kareem 1433

Alhamdulillah, Hari ini 21-Julai-2012 Umat Islam di Malaysia mula berpuasa.
Insyaallah,muga2 kita semua dapat memanfaatkan bulan Ramadan Ramadan yang mulia ini dengan amal ibadat dan kebaikan serta pengisian yang lain.


Bagiku, Inilah Ramadan pertama dalam hidupku yang ku jalani tanpa Ayahanda tercinta. Banyak kenangan ku bersama Almarhum Ayahanda...dari mula diajar berpuasa sehinggalah dapat pula mengajar anak2ku berpuasa. Syukran Jazza' Ayahanda..

Ingin ku catatkan serba sedikit pengalaman berpuasa bersama Almarhum Ayahanda semasa kecil2 dulu.
Memang kenyataannya, seawal usia 6 tahun kami adik beradik telah berpuasa penuh sebulan. Almarhum Ayahanda banyak menggunakan pendekatan saikologinya dalam membimbing kami dan memberi "semangat kental" untuk menghadapi tanggungjawab berpuasa.

Diantara perkara yang Almarhum lakukan ialah dengan mengeluarkan arahan seperti ini, katanya "sesiapa yang tidak berpuasa,tidak boleh duduk bersama orang2 yang berbuka dan perlu berada diruang depan rumah bersendirian dalam kegelapan" .

Hssshhh...mana boleh ni tambahan pulak nak duduk bergelap sorang2.Takuttttttttttttt...
Ketika dulu,rumah kami hanya bertemankan sebuah lampu minyak tanah sahaja (yang dipasang dimeja makan,tempat2 lain bergelap..kalau ada yg perlu pun hanya dipasang pelita ayam sahaja).

2 perkara yang membimbangkan iaitu kami takut bergelap keseorangan dan tidak dapat merasa juadah berbuka.

Pada mulanya, mahu tidak mahu terpaksalah mematuhi "arahan ayahanda" tetapi lama-kelamaan ianya menjadi kebiasaan bagiku, Alhamdulillah.

Kaedah yang sama telah ku perturunkan kepada anak-anakku (dgn sedikit ubahsuai) dan sebagai bukti , alhamdulillah anak2ku dapat berpuasa seawal usia mereka.

Kurasakan hati ini begitu rindu kepada ayahanda terutama ketika Ramadan kali ini, sesuatu yang amat berbeza sekali dari masa-masa lalu.




"Rumah ini sepi TanpaMu"....

Alfatihah dari anakanda Mu Mohd Hanif & keluarga.






No comments:

Post a Comment