Thursday, November 1, 2012

Think Big,Think Far & Think Deep


Assallammualaikum wbrkth...

Taufan Sandy membadai  Timur Amerika Syarikat. Sebahagian besar Penduduknya terjejas teruk serta ada yang  kehilangan jiwa. dan trauma dengan musibah ini.



 Apabila Dunia mula dikhabarkan dengan pergerakan Taufan Sandy yang berjarak lebih 500km lagi, persediaan rapi telah diambil oleh pihak berkuasa tempatan serta penduduk. Mengikut ramalan kaji cuaca, ia tidaklah sehebat  Taufan Irene .TETAPI......


Petikan dari Berita Harian : "Kerajaan tempatan dari North Carolina hingga ke Cennecticut mengisytiharkan darurat manakala Delaware mengarahkan perpindahan wajib di kawasan pantai selepas taufan Sandy yang melanda Caribbean, mula membadai wilayah timur Amerika Syarikat dengan hujan lebat, angin kencang dan salji tebal semalam. 


Sandy dijangka menjejaskan lebih 60 juta penduduk apabila ia bertembung dengan dua lagi ribut kuat musim sejuk. Pakar berkata kekuatan angin bukan menjadi perkara utama apabila ia membadai tetapi kesannya akan dapat dirasakan sehingga 1,300 kilometer dari Pantai Timur hingga ke Great Lakes. 
Pihak berkuasa memberi amaran terhadap penduduk di kawasan pantai untuk mengelak laluan taufan berkenaan. Pengarah agensi pengurusan kecemasan persekutuan, Craig Fugate berkata ribut adalah satu ancaman bukan hanya kawasan pantai: Ini adalah sebuah kawasan yang besar, katanya".

Melihat musibah ini fikiran terus terarah kepada kebesaran Ilahi, Tiada sesuatu pun yang dapat mengatasi kuasa dan takdirnya.Mengapakan semua ini terjadi? Hanya ALLAH sahaja yang Maha mengetahui setiap sesuatu..

Marilah kita bermuhasabah diri....berkronologi rentetan masa silam.

Kononnya atas nama "keadilan", Amerika Syarikat dengan rela hati menghantar tentera-tenteranya ke Afghanistan & Iraq serta negara lain yang mempunyai banyak sumber minyak. Bukan hanya tentera sahaja dihantar tetapi  juga dikirim peluru dan api untuk mencapai nafsu yang tersirat iaitu meraut kekayaan sumber minyak. Mengapa mereka tidak ke Rhohinga? ...

Amerika Syarikat lupa dengan erti Kemanusiaan walaupun sering diucap dibibir pemimpin2 mereka. Mereka sombong & mendabik dada dengan kemampuan teknologi yang canggih, persenjataan terkini yang tidak dimiliki oleh negara lain

Beginilah matlamatnya...Hasil minyak dibalas dengan peluru dan api. Sebenarnya mereka silap dengan andaian kehebatan mereka. Mungkin mereka berfikir ,Apalah sangat jika dibandingkan peluru & api dengan air & angin, jauh panggang dari api.

Tetapi Allah SWT Maha Besar...didatangkan angin dan air yang mereka anggap boleh diuruskan yang akhirnya membawa kemusnahan yang bukan kepalang dahsyat..Subhannallah!!

Kita mesti memikirkan musibah ini bukan setakat dipermukaan sahaja tetapi sehingga kedasar. Mudah-mudahan dengan merenung jauh ke dalam akan menjadikan kita insan yang sentiasa bersyukur dan bertakwa kepada Allah SWT.

Kepada mangsa2 terlibat...Ucapan Takziah dari kami, semuga bersabar dengan Qada' & Qadar ini.

Wallahuallam








No comments:

Post a Comment