Friday, July 16, 2010

MENSYUKURI NIKMAT KESIHATAN

Alhamdulillah, syukur kepada Allah yang telah mengurniakan nikmat kesihatan yang baik kepada kita. Belajarlah menginsafi akan nikmat yang tidak ternilai anugerah yang Maha Berkuasa. Elakkan daripada merosakkan nikmat ini atau dengan lain perkataan jangan cuba untuk "Tidak Mensyukuri" nikmat Allah Subhannahuwataala.


Tadi, saya dikejutkan oleh panggilan dari sahabat dan juga jiran sebelah dengan nada suara yang lain dari biasa....rupa2nya beliau tidak sihat. Memanglah beliau ada sejarah kesihatan iaitu pernah menjalani rawatan jantung dan ini merisaukan saya.




Beginilah gambaran jantung kita.....


Dari percakapannya & fizikalnya....ada beberapa simptom yang terjadi:

  1. Beliau merasa tangannya & bahunya berat seperti menanggung beban.
  2. Anggota badanya berpeluh....titik2 peluh yang agak besar
  3. Denyutan jantungnya lebih laju daripada biasa.
  4. Tekaknya kering dan rasa seperti tersekat serta terasa haus.
Apa lagi....beliau terus ku dibawa ke KPJ Specialist centre Shah Alam. Dalam kereta sempatlah berbual-bual ringan serta bertanyakan status kesihatannya dari masa kesemasa ..Alhamdulillah ,setibanya di lebuhraya persekutuan Shah Slam, beliau berkata peluhnya sudah berkurang dan beliau seperti telah mendapat Oksigen kembali dan merasakan sedikit selesa..

Sampai saja di KPJSpecialist Centre Shah Alam, terus ke Emergency Ward utk pemeriksaan tekanan darah & ECG. Doktor yang merawat merumuskan kemungkinan sahabatku ini stress & penat. Beliau disyorkan berehat dan bertenang.

Syukur kepada Allah, hanya kepadaMu kami berserah dan Memohon pertolongan. Amin

Ampun Maaf. Wassallam.

No comments:

Post a Comment