Thursday, April 23, 2009

Ilmu....


Assallammualaikum wbr..

Lepas magrib tadi sempat ikuti Kuliah Maghrib Ybhg Dato'Timbalan Mufti Negeri Selangor. Seorang yang berilmu , banyak pengalaman serta lembut pendekatannya. Tajuknya macam tiada kaitan dengan aku tetapi  sebenarnya adalah tanggungjawab aku untuk mempelajari & memahaminya.  Ini berkaitan dengan orang perempuan, emak kita,isteri,anak perempuan ,ipar duai dll.Tajuknya "Haid, Nifas & Istihadah". Kitab rujukan Matla'ul Badrin,diterbitkan oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor. Sebenarnya ini mengembalikan nostaglia zaman kanak2 semasa belajar di Sekolah Ugama Johor. Kitab inilah yang kami gunakan dulu dalam bab Fiqh,Munakahat, muamallat & Jenayat.Yang bezanya ialah kitab sekarang sudah menggunakan bahasa moden dan mudah difahami berbanding dulu dengan bahasa Zaman Munshi Abdullah...ejaannya pun jauh berbeza. Contoh Bumi dieja Bom, Topi dieja tupai dan banyak lagi.

Berbalik kepada kuliah tadi, kesimpulannya fahamlah saya ta'rif Haid,Nifas & Istihadah...tempoh masa ia berlaku & berakhir,perkara perkara yg diharamkan ,cara-cara membersihkannya..bagaimana untuk bersolat dalam hadas (da'imul hadas) lengkap dengan kaedah berwuduk serta solat.

Alhamdulillah,  dengan sedikit ilmu yang dipelajari,maka bertambahlah manfaat kepada diri,keluarga & masyarakat.Insyaallah

Wassallam.

No comments:

Post a Comment