Friday, August 20, 2010

IFTAR RAMADAN - Majlis Berbuka Puasa



RAMADAN bukan semata-mata bertujuan untuk mencapai ketakwaan serta meningkatkan amal soleh dengan amalan-amalan khusus tetapi Ramadan memberikan kita platform pendidikan untuk mengharungi kehidupan sebagai umat islam yang perkasa dari segi fizikal malah kaya dari sudut rohaninya. Semuanya ini demi menjamin kebahagiaan dan kesejahteraan hidup di dunia maupun diakhirat, insyaallah.

Kita maklum, setiap amalan dilakukan akan diberi pahala dan rahmat berganda.
Diantara amalan yang digalakkan ialah memberi makan orang yang berpuasa.

"Sesiapa yang memberi dan menyediakan juadah berbuka puasa kepada orang yang berpuasa, baginya keampunan seluruh dosa-dosa yang pernah dilakukannya serta pelepasan dari api neraka. Baginya juga pahala yang tidak berkurangan dari orang yang berpuasa"


Hidangan berbuka...Alhamdulillah


"Sesiapa yang memberi minum kepada orang yang berpuasa, maka Allah akan memberi minum kepadanya dari telagaku, di mana dia tidak akan merasa dahaga selepas meminumnya hingga dimasukkan dalam syurga." (Hadith riwayat Ibnu Khuzaimah dalam kitab sohihnya, al-Baihaqi dan Ibnu Hibban).

Insyaallah, jika ada rezeki...berjumpalah kita dengan Lailatul Qadar …Malam dimana segala amalannya lebih baik dari seribu bulan.



Wallauuallam. Ampun Maaf

No comments:

Post a Comment