Thursday, September 16, 2010

PERSEKUTUAN MALAYSIA - 16 SEPTEMBER 1963

"SELAMAT MENYAMBUT HARI PENUBUHAN MALAYSIA".




Foto  drp :keruak news.


Persekutuan Malaysia diwujudkan pada 16 September 1963 melalui penyatuan Persekutuan Malaya, Singapura, Borneo Utara (kemudian dinamakan Sabah) dan Sarawak dan dikenali sebagai MALAYSIA.  Kesultanan Brunei yang pada mulanya menyatakan hasrat untuk menyertai Malaysia TETAPI menarik diri akibat tentangan sebahagian masyarakat Brunei.

Marilah kita imbau kembali rentetan peristiwa yang berlaku selepas penubuhan Malaysia untuk kita jadikan Iktibar dan Panduan bagi rakyat keseluruhannya dalam menghadapi masa-masa mendatang yang penuh dengan cabaran dan ancaman serta rasa hasad khususnya dikalangan negara jiran.

  1. Cubaan Indonesia menakluk Malaysia
  2. Tuntutan oleh Filipina terhadap Sabah.
  3. Selain itu, pada 1965, Singapura menarik diri daripada Malaysia yang mengakibatkan berlakunya rusuhan kaum pada 1969.
Cabaran berbentuk propaganda dan ancaman sebegini mestilah kita tangani dengan sikap yang profesional berbekalkan akal fikiran yang waras serta semangat toleransi demi memberikan impak yang positif yang akhirnya akan disedari oleh mereka yang cemburu dan curiga dengan MALAYSIA.

Sebagai rakyat Malaysia, Jagalah negara kita ini dari anasir2 yang mengugat kestabilan politik serta benda2 yang menghakis persefahaman antara kaum yang sudah sekian lama dipeterai.

Akhirulkallam, DIRGAHAYU MALAYSIA..


Ampun Maaf.

Wassallam.
..


 

No comments:

Post a Comment