Monday, April 19, 2010

JALAN-JALAN TAMBAH IMAN - LADANG UNTA

Alkisah,Pukul 7.00 pagi kami semua sudah bersiap-siap menunggu di depan Hotel untuk pergi ke Ladang Unta. Tergambar dalam fikiranku betapa luasnya ladang berserta ratusan unta-unta yang sedang berjalan di padang pasir.


Sesungguhnya Allah telah menjadikan unta sebagai Haiwan yang sungguh istimewa, samada fizikalnya mahupun keupayaannya membuat perjalanan jauh dengan berbekalkan "bonggol"di belakangnya sebagai tangki air.


  Sesampainya kami disambut dengan beberapa pekerja yang berada di salah sebuah khemah di situ. Ada sebuah khemah yang dikhaskan menjual susu unta


Hj Zulkifli (kawalan lama di LLN/TNB) sedang tekun memetik kamera...untanya di belakann Sheikh...
 Isteriku juga tak lepas peluang bergambar.

 

 Inilah khemah yang menjual susu unta...Fresh from the farm.

Aku cuba juga nak minum...tapi terhalang dek baunya yang hamis. Walaubagaimana pun, kuatkan hati juga untuk merasa. Rasanya sedap, lemak...tapi mungkin rezeki aku bukan susu unta ..................masih tak dapat tahan baunya.Subhannallah.



Bergambar bersama Ust Fauzi  & rakan2 di dalam khemah Badwi.

Begitulah serba sedikit coretan pengalamanku melawat ladang unta, bukan sekadar melawat ladang unta tu saja tetapi yang penting menghargai haiwan yang di panggil  unta, yang pada suatu ketika dahulu pernah membawa Junjungan Besar Nabi muhamad S.A.W berdagang ke Syam serta Berhijrah Ke Madinah. Allahuakbar  
Wallahuallam. Ampun Maaf.

.

No comments:

Post a Comment