Thursday, April 29, 2010

JALAN-JALAN TAMBAH IMAN - BERTEMU SAHABAT DARI INDONESIA

Suatu pertemuan yang menjadi kenanganku ialah semasa berjumpa sahabat yang merupakan sepasang suami isteri dari negara jiran Indonesia . Pertemuan di KFC Mekah adalah secara kebetulan dimana beliau sedang tercari-cari meja yang kosong untuk duduk makan. Oleh kerana hanya saya dan isteri saja berdua dimeja yang boleh memuatkan 4 orang, saya menawarkan beliau tempat duduk dihadapan kami. Alhamdulillah, sahabat ini menerima pelawaan kami  dengan ucapan terima kasih.

Sempat juga aku bertanyakan serba sedikit latarbelakangnya. Namanya Budi dan beliau bekerja di salah sebuah Airport di Indonesia (maaf kalau silaf). Terlupa pula nama pasangannya.

Semasa saya mengacu lensa kamera mengambil gambar2 sekitar restoran, beliau menawarkan diri untuk tolong  mengambil gambar saya dan isteri. Terima kasih Budi. Inilah hasilnya......





Saya juga meminta izin utk mengambil foto mereka berdua untuk kenang kenangan.


Budi & Isteri ....tersenyum sambil makan ayam goreng KFC Mekah



Sesungguhnya persahabatan merupakan suatu kurniaan dari Allah Ta’ala. Di dalam Ayat 103 Surah Al Imran Allah berfirman diantara maksudnya: " Berpegang teguhlah kamu sekelian kepada Tali Allah (Ugama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai.maka jadilah kamu umat islam yang bersaudara"

Ini merupakan nikmat Allah yang sangat agung. Maka seharusnya kita menjaganya dengan memperhatikan hak-hak di antara sahabat. Semoga dirahmati Allah.

Ampun Maaf. Wassallam.

No comments:

Post a Comment