Tuesday, May 18, 2010

SELAMAT HARI GURU 2010


"Selamat Hari Guru" . Ucapan Ikhlas ini ditujukan kepada semua guru-guru, tak kiralah samada yang memang berjawatan Guru atau Pendidik yang tiada gelaran guru / berjawatan..asalkan berfokus ke arah matlamat yang sama  iaitu Memberi Ilmu dan mendidik.

Cabaran sekarang memang berat bagi guru2, Sebagai Ibubapa marilah kita bersama-sama seiring membantu guru-guru dengan melaksanakan tanggungjawab kita tanpa hanya membebankan pihak guru sahaja.


Berlapang dadalah...Tiada sesiapa pun yang hendak anak muridnya gagal dan tidak berdisiplin. kalau hanya dihadiahkan sedikit rotan kecil, anggaplah itu tandanya "sayang"..Jangan mudah melenting, repot sana-sini , saman sana-sini yang akhirnya....Murid juga yang rugi dan tidak berilmu.

Jangan hanya menghukum kesemua guru dengan justifikasi kes-kes terpencil, tetapi bertindaklah dengan persepsi yang lebih luas dan bernas demi kebaikan majoriti anak-anak murid.

Fahamilah....Mereka juga ada perasaan. Tekanan dan bebanan tugas kadangkala membuat mereka hilang sedikit kesabaran. Ibubapa perlu punya kawalan emosi yang baik dalam menangani isu anak2 dan perhubungan dengan pihak sekolah.

Perbincangan dan Hubungan yang baik diantara keduanya pasti menghasilkan sesuatu yang berguna untuk pendidikan dan sahsiah diri pelajar.

Akhirul kalam....Cikgu, Terima Kasih kerana pengorbanan dan ikhtiarmu menjadikan kami Murid yang berilmu dan berjaya dalam kehidupan.

Ampun Maaf. Wassallam

No comments:

Post a Comment