Saturday, March 27, 2010

JALAN-JALAN TAMBAH IMAN - MESJID QUBA'


   

Jalan-Jalan Tambah Iman-Madinah Al Munawwarah.

Dalam sejarah Hijrah Rasulullah S.A.W bersama  Sahabatnya Saidina Abu Bakar RA dari Makkah ke Madinah, baginda telah berhenti dan menetap selama beberapa hari di sini lalu mendirikan sebuah Mesjid. Mesjid Quba ialah Mesjid pertama yang dibina di Madinah Al Munawwarah,terletak hanya beberapa kilometer ke selatan Madinah. 

Mengikut sejarahnya, Nabi SAW pernah menetap disana beberapa hari dan membangun sebuah Masjid yang dikenal sebagai Masjid Quba. Tindakan Nabi SAW ini adalah berdasarkan pada keta'atan kepada Allah SWT dan untuk mencari keredaan Allah SWT .

1. "Sesungguhnya Masjid yang didirikan atas dasar takwa (Masjid Quba), sejak hari pertama adalah lebih patut kamu bersembahyang di dalamnya. Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan Allah menyukai orang-orang yang bersih."


2. Menurut maksud di dalam sebuah Hadits Riwayat At Tirmidzi, "melakukan shalat di dalam Masjid Quba Pahalanya menyamai dengan pahala melakukan Umrah"

Ya Allah! Aku bersyukur kepadaMu kerana memberikan ku peluang sampai ke sini dan solat sunat di Mesjid Quba'  sesungguhnya aku memohon kehadratMu Ya Allah,berikan kami sekeluarga rezeki dan peluang untuk kami datang lagi menziarahi bumi bersejarah ini". Amin

Semuga mendapat manfaat darinya.Wallahuallam.

Ampun Maaf.


No comments:

Post a Comment