Saturday, June 9, 2012

SAKIT & MUSIBAH



Sejak Rabu 6-6-2012 lagi badan ku merasa lain macam, serba tak kena dibuatnya. Subhannallah!!

Hari ini dah masuk empat hari aku diserang demam dan batuk. Dua kali bertukar ubat atas nasihat Doktor.

Alhamdulillah, hari ini nampaknya kesihatanku beransur pulih.
“Ya Allah! Anugerahkanlah kepadaku Nikmat Kesihatan Yang Baik dan rezeki Yang Halal. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui setiap Sesuatu dari HambaMu”

Bila direnung jauh-jauh, Fahamlah bahawa Sakit ini adalah Satu Peringatan dan Ujian dari Allah. Ia membuatkan kita sedar akan kebesaran Allah SWT , lantas mendorong bermuhasabah diri dan melihat sejauh mana tahap kesabaran dan ketakwaan kita kepadaNya.


Pagi tadi dapat berita sedih  via SMS dari Sahabatku Tn Hj Zaid, seorang rakan iaitu En Mafizal & anaknya mendapat kemalangan dihadapan jalan masuk ke Pangsapuri kami. Kecederaan meraka agak teruk juga. Ya! Ini juga suatu ujian dari Allah SWT.
Ya Allah! Selamatkan dan Bantulah Mereka.

Segala Ujian Sakit dan Musibah yang datang dari Allah untuk hambanya ini semestinya mempunyai sebab dan hikmah yang tersendiri.

Terfikir di sanubariku, apakah Allah SWT ingin memberikanku sesuatu yang lebih baik dari ini? Atau ingin menaikkan darjah ketakwaanku kepadaNya? Atau ingin membersihkan Dosa-dosaku? Subhannallah..Alhamdulillah…Allahuakbar !!!

Sesungguhnya Sakit itu Rahmat dan juga merupakan tamparan kasih sayang Allah. Ayuh!! Marilah kita Perbanyakkan mengingatiNya dan Bersyukurlah kepadaNya kerana tanpa kesakitan kita mungkin alpa dan  lalai dari MengingatiNya.

Jadi, bersamalah kita ingat mengingati antara satu sama lain dan sentiasa istiqamah beramal dengan suruhanNya...

"Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar." [Al-Baqarah, 2:153]



Ampun Maaf.

Wassallam

-hanifms-

No comments:

Post a Comment