Monday, June 25, 2012

MUKTAMAR PAKATAN VS SYUKUR & KASIH SAYANG


Alhamdulillah, hampir 3 hari berkampung di Residence Hotel @ Uniten Bangi kerana menghadiri Muktamar PAKATAN TNB Kebangsaan 2012.

Hari ini baru berkesempatan membuka laptop dan mencatatkan sedikit perkongsian.

Pertamanya saya mengucapkan rasa syukur kerana dapat menghadirinya lagi, terakhir semasa di D'Palma Hotel Kuala Selangor tahun lepas. Terpilihnya sebagai perwakilan bermakna terpikulnya tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh ahli-ahli.

"Sepakat Berkat" begitulah motto Pakatan dan amat bersesuaian dengan zaman dan pendekatannya. Kepentingan menjaga Ukhwah & Kasih Sayang kepada sesama manusia hatta kepada alam sekitar dan haiwan perlu direnungkan sedalam-dalamnya. Kefahaman ini mesti diterjemahkan ke dalam bentuk sikap dan tingkah laku agar kehidupan ini sejahtera serta tetap berpandukan hukum hakam agama yang diredai.
Secara tidak langsung, perjumpaan sebegini dikalangan teman-teman dari seluruh pelusuk TNB tanahair melahirkan Ingatan manis dan rasa hormat serta kasih sesama anggota kerja. Menjaga silaturrahim ini satu amanah besar kepada semua.

Disamping bermesyuarat, terdapat program pengisian ilmiah yang sangat berguna kepada semua. Diantaranya Ceramah bertajuk "Peranan Da'i dalam Masyarakat" yang disampaikan Oleh Al Fadil Ustaz Dr Zulkifli....malangnya keterbatasan waktu membuatkan hati berasa tidak puas dengan kupasan & jawapan kepada persoalan yang diajukan halayak.


Walaupun singkat, tetapi ada manfaat yang besar yang dapat digali daripada program ini. Syukur Alhamdulillah.


Akhirulkallam, saya catatkan satu Mutiara kata yang saya petik dari sebuah buku bertajuk U-Turn ke Jalan Lurus : 
"Sesetengah Nikmat Itu Hanya Datang Sekali TETAPI Bersyukur Kena Selalu"


Wallahuallam.




Wassallam


-hanifms-





No comments:

Post a Comment