Thursday, June 28, 2012

SEBULAN SELEPAS PEMERGIANNYA...

Al Fatihah ......Buat Ayahanda Almarhum Haji Mohd Said Bin Hj Mohd Zain.

Hari ini, telah genap sebulan Ayahanda meninggalkan kami , pergi buat selama-lamanya kehadapan Ilahi, Tuhan Yang Maha Pencipta Lagi Maha Berkuasa atas Sesuatu.

Akhir-akhir ini, bermacam-macam ingatan kepada Ayahanda kembali membayangi jiwa ini. Benarlah seperti dikata...amat mendalam sekali perasaan rindu kami kepada nya. Bagaimanakah keadaan ayahanda di sana? Kami berdoa semuga Allah SWT memberikan keampunan serta meletakkan ayahanda bersama orang-orang yang Soleh,Insyaallah.

Dalam pada itu...terfikir juga,bagaimana akan jadinya dengan teratak kami yang ditinggalkan?

ZAINSONS 1961.


Wahai Keluarga ku! Teratak ini satu hadiah besar bagi kita. Ingatlah!! Kita mesti menjaganya sepertimana Arwah abah bersusah payah berusaha membina dan menjaganya. Amat besar maknanya teratak ini kepada Almarhum Ayananda dan kita sekeluarga. Disinilah segalanya bermula dan terkandung sejuta kenangan pahit manis , suka duka, tawa gembira....Inilah kemegahan Ayahanda & keluarga, begitulah apa yang tertulis di "tebing layar" dibumbung depan...zainsons 1961.

TANGGA BATU ANJUNG DEPAN



Pemandangan di atas amat sinonim bagi kami setiap kali kami mengambil gambar iaitu di hadapan tangga batu di anjung rumah....lokasi ini seperti satu kemestian setiap kali bergambar. 

Alangkah segaknya Almarhum Ayahanda bergambar bersama Bonda, kami dan keluarga. Gambar ini adalah yang terakhir kami rakamkan bersama semasa menyambut Eidul Fitri 2011 yang lalu.


MASA MUDA

Ada beberapa keping gambar lama kepunyaan almarhum ayahanda yang telah dapat ku scan untuk ku simpan sebagai kenangan.

Ayahanda pada usia mudanya memang "style & bergaya". Seingatku, almarhum gemar berpakaian smart dan tidak selekeh. Kehidupannya sangat simple tetapi kami amat bersyukur dengan keadaan ini walaupun ia sekadar seorang Pekebun kelapa. Teringat semasa di Darjah 3 hingga 6, sering ayahanda mengajak kami pergi menolongnya di "Penyalai kelapa" pada waktu petang & malam. Ketika itu mulalah kami mencari alasan untuk tidak pergi ( bebudak memangnya malas kan...) tetapi dengan diplomasi yang ada, ayahanda berjaya membawa kami bersama ke Penyalai Kelapa membantunya.

Segala Pengalaman bersama almarhum ayahanda mematangkan kami . Hasilnya , ia menjadikan kami seperti "apa yang dilihat sekarang ini". Subhanallah...Alhamdulillah...Allahuakbar

Akhirulkalam,...Insyaallah, Walaupun Ayahanda tiada lagi di Dunia ini, kami akan sentiasa mengingatimu.

"Ya Allah! Ampunkanlah Dosanya,Rahmatilah ia,sejahterakanlah ia dan maafkanlah dan muliakanlah pertemuannya,luaskanlah tempat masuknya, mandilah dia dengan air salji dan ais. Bersihkanlah dia daripada dosa dan sebagaimana dibersihkan kain putih daripada kotorannya. Gantikanlah untuknya rumah yang lebih baik daripada rumahnya, keluarga yang lebih baik dari keluarganya, isteri yang lebih baik dari isterinya. Masukkanlah dia ke dalam Syurga dan hindarkanlah dia daripada azab kubur dan fitnah dan daripada azab neraka" ....Ameen


Ampun maaf.


-hanifms-




No comments:

Post a Comment